Olga osaa ohjeistaa

Tiedättekö te ihmisiä, jotka uhkuvat osaamistaan hymyssä suin ja levittävät työniloa ympärilleen? Yksi sellaisista on päivän SataSella Olga Gassen.

Sosiaalinen some-ohjeistus

Olga työskentelee Kelassa digitaalisen viestinnän asiantuntijana. Hänen päätyötään viime vuonna on ollut kannustaa kelalaisia toimimaan sosiaalisessa mediassa ammattimaisesti. Ymmärrän toki, että työntekijälähettilyys ei ole mikään one woman show, mutta Olgalla on varmasti ollut merkittävin rooli buustauksen onnistumiselle.

Sekä Kela että Olga itsekin ovat käyneet esittelemässä toimintamalliaan useissa eri foorumeissa. Kelan viestinnässä on ymmärretty (kiitos myös Pipsa-Lotta Marjamäen ja muiden kelalaisten), että ohjeistuksenkin kuuluu olla avointa etenkin heillä, kun toimintaa rahoitetaan verovaroin. Suosittelen hyödyntämään Kelan ohjeistusta omia some-ohjeistuksia päivittäessänne.

Viestintä apuna arjessa

Sosiaalinen media on asiantuntijan työkalu. Hänellä on itsellään valta päättää, kuinka hän somea hyödyntää. Siihen kannattaa kuitenkin kannustaa, sillä oman henkilöbrändin rakentaminen vaatii myös viestintä.

Eniten työntekijälähettilyydestä on hyötyä asiantuntijalle itselleen.

Koulutuksilla ja ohjeistuksilla (ja kilpailuilla sun muilla) voidaan kannustaa asiantuntijoita käyttämään sosiaalista mediaa työkalunaan. Myös lanseerauksella (johdon tuki, kilpailut, työkalut) on osuutensa. Kelan kohdalla uskallan kuitenkin arvella, että vähintään yhtä tärkeää kuin edelliset yhteensä on ollut Olgan vetämillä klinikoilla ja verkostoilla.

En nyt muista lukuja, mutta kauhia määrä kelalaisia on päässyt Olgan ja kumppaneiden osaavaan ohjaukseen. Facebookissa on suosittu Someritarit-ryhmä kelalaisten some-kelailuille. Olga on pitänyt myös suosittuja online-infoja ajankohtaisista teemoista, jolloin asiantuntijat voivat myös kysyä apua akuuttiin hätäänsä.

Olga ei ole sortunut siihen viestinnän ammattilaisten perisyntiin, että ottaisi jonkun asian hoidettavakseen vasemman käden puolikkaan pikkurillin voimalla. Hän on osannut perustella panostuksen tärkeälle asialle ja hyödyntänyt asiantuntemustaan siten, että siitä hyötyvät parhaiten sekä työnantaja että kollegat.

Viestinnän ammattilaisen tärkein työkalu on hymy.

Jokainen Olgan edes somen välityksellä tavannut tietää, kuinka valloittava persoona hän on. Voimme veronmaksajina olla onnellisia, että Kela on onnistunut houkuttelemaan hänet työntekijälähettilääkseen.

Tutustu Olgaan LinkedInissä.

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on niin kovin suuri raha pienyrittäjälle, mutta loppujen lopuksi sillä saa aika vähän. Samalla palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Olga työskentelee viestinnän konsulttina kelalaisille.  Heidän tietoiskunsa luultavimmin ovat ajankohtaisia myös muualla, joten hän voisikin pitää vastaavia esimerkiksi viestintäverkostolle train the trainer -tyyliin vaikka sitä satasen kuukausimaksua vastaan.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>