Suomessa on paljon myynti- ja markkinointiosaamista, jota pitäisi rohkeammin tuoda esille. Minä tuon sitä tänään Minna Jylhän kautta.
Lahja naapurille
Kun kerron Suomessa olevasta osaamisesta, jätän huomioimatta sellaisen pienimuotoisen seikan, että Minna muutti töihin Ruotsiin, mutta eikös tämä olekin vielä hienompi juttu: Pääsemme näyttämään rakkaille naapureille, minkälaista asiantuntemusta meistä löytyy. Erityisesti markkinoinnin saralla meitä aina niin verrataan ruotsalaisiin. Senkin takia on upeaa, että Minna siirtyi markkinoinnin tehtäviin ja vieläpä naapuriin.
Asiantuntija ei välitä rajoista maiden tai osastojen välillä.
Minna edustaa työnantajaansa valloittavan persoonansa kautta ja suoranaisesti hurmaa lempeällä läsnäolollaan. Olen hetken työskennellyt Minnan kanssa, saanut iloita hänen positiivisesta olemuksestaan ja jopa hieman oppia hänen työskentelytavoistaan. Hän on avulias työkaveri, joka jakaa mielellään tietoa ja näkemyksiä uudistamisen tarpeista. Hänen kanssaan tuli fiilis, että olemme samaa tiimiä, vaikka emme sitä lainkaan olleetkaan. Mitäs niillä organisaatiorajoilla on loppujen lopuksi väliä.
Kannustustaen uutta kohti
Mieleeni jäi erityisesti kolme asiaa hänestä. Ensimmäisenä (sen hehkuvan yleisilmeen jälkeen) tulee mieleeni hänen edistyksellisyytensä erityisesti asiakassuhteiden hallinnassa. Hänestä näkyi intohimo esimerkiksi nykyaikaisia myynnin välineitä kohtaan, joilla tarkoitan sekä teknisiä että sisällöllisiä työkaluja. Olisin ehdottomasti halunnut hänet alkavaan markkinoinnin automaation projektiini, vaan Minna ehti livahtaa ovesta ennen sitä.
Viimeisenä työpäivänään Minna tuli juttelemaan kanssani ja piti minulle sellaisen sparrauspuheen, jota en hetkeen unohtanut. Hän tunnisti ne vaikeimmat asiat silloisessa työssäni ja kannusti minua jatkamaan tiukasti esteistä huolimatta. Kyllä hän ne esteetkin näki, mutta uskoi minun johdattavan porukkamme niiden yli. Menemättä tarkemmin yksityiskohtiin (saati siihen, kuinka hyvin siinä loppujen lopuksi onnistuin) minusta tuntui hienolta, että Minna käytti ”viimeiset hetkensä” näin muita auttaen. Se kävi minulla monta kertaa mielessäni.
Parhaiten minulle jäi mieleen Minnan halu kehittää itseään sekä rohkeus heittäytyä. Hän ymmärtää, että etenkin digitaalisen markkinoinnin ja myynnin saralla on haluttava oppia jatkuvasti uutta. Kelkasta putoaa helposti, jos jymähtää toimimaan tietyllä tavalla tai ei tunnista sitä itse. Minna tunnistaa kehittämistarpeensa ja lähtee päättäväisesti uutta kohti. Ei voi sanoa, että se olisi puoli voittoa, sillä se on ennemmin jo loppusuora.
Terkkuja ryteikön takaa.
Mitä satasella saa?
Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.
Suomen ja Ruotsin välillä voisi järkätä enemmänkin yhteisiä tapahtumia. Satasella voisi järjestää vaikka kummikäyntejä naapurikaupunkiin tutustumaan markkinoinnin trendeihin naapurimaassa.
Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>