Ann-Marin ajatuksia henkilöstön tueksi

Suomi tarvitsee asiantuntevia henkilöstöhallinnon ammattilaisia. Sellainen on Ann-Mari Tuominen.

Henkilöstö muutoksessa

Ann-Mari työskentelee henkilöstöpäällikkönä. Jokainen meistä ymmärtää, millaisissa muutoksissa työntekijät joutuvat nykyään elämään. Digitalisaatio mullistaa alaa kuin alaa, eikä tukkukauppa todellakaan ole muutosten häntäpäässä. Elämme ristiriitaisessa tilanteessa, jossa ihminen yrittää pitää kiinni vakaasta arkityöstä ja kieltäytyy näkemästä muutoksia. Ei niitä vielä tänään välttämättä näykään, mutta samaan aikaan kulmahuoneessa (jota nykyisin avokonttoriksi kutsutaan) tarkastellaan isoja mullistuksia strategiatasolla. Tämän ristiriidan Ann-Mari on ymmärtänyt hyvin.

Strategiset linjaukset yrityksessä ja usein koko toimialalla heijastuvat ehkä eniten juuri henkilöstöpäällikön työhön. Ann-Mari on tehnyt tästä oman voimavaransa, sillä hän pystyy työssään toimimaan isojen mullistusten ja yksittäisen ihmisen välissä. Hän tuntee erilaiset työnkuvat yrityksessään ja näkee vaivaa ymmärtääkseen muutosten vaikutukset ihmisen kannalta.

Yrityksen edustaja voi olla myös ihmisen puolella.

Liiketoimintalähtöistä vastuunottoa

Kaikki henkilöstöpäällikön tehtävät eivät suinkaan ole helppoja, saati kivoja. Ann-Marilla on liiketoimintalähtöisen taustansa perusteella riittävän vahva ote kylmiin faktoihin, että hänen ei tarvitse päteä tehokkuudella tai kierrellä tämän tavoittelua. Totta kai henkilöstöpäällikön(kin) yhtenä tehtävänä on tehostaa toimintaa. Ann-Mari ei ole luistanut vastuutaan ja on työhistoriansa aikana ennemmin ottanut tontille enemmän kuin pyrkinyt lähtemään karkuun. Hänellä on maanläheinen ote työskentelyyn ja taito viedä isojakin asioita eteenpäin ihmisen tasolla.

Juttelen toisinaan Ann-Marin kanssa puhelimessa, jolloin keskustelemme lähinnä työelämään liittyvistä trendeistä ja muutoksista. Jos minun pitää tietää, mitä henkilöstöalalla tapahtuu, soitan Ann-Marille. Hän tuntee sekä hallinnollisen puolen että kehittämisen puolen, eikä erottele näitä toisistaan. Hän kantaa huolta työnantajan velvollisuuksista ja antaa panoksensa, jotta yritys toimii ns. oikein.

Erityisen arvokkaana pidän hänen osaamistaan rekrytoinnista sekä työnhakija- ja työntekijäkokemuksesta. Hän on kokenut kettu kaikissa työsuhteen elinkaaren vaiheissa ja pystyy hyödyntämään näkemystään ihmisläheisellä tavalla.

Tutustu Ann-Mariin LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Työskennellessäni itse henkilöstöalalla sain Ann-Marilta monta kertaa vinkkejä, joita en edes tiennyt tarvitsevani. Mitään en maksanut, mutta mieluusti olisin senkin tehnyt. Henkilöstöalalla satasella voisi irrota vaikka runko, mallipohja tai kuvitteellinen esimerkki tasa-arvosuunnitelmasta tai koulutussuunnitelmasta.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>