Kävipäs taas hassusti, että tämän päivän miestä kehutuolissa on suitutettu somessa tänä viikonloppuna jo useamman kerran. Ehkä voin kuitenkin hänen kanssaan ottaa sen riskin, että hän leuhkistuisi. Not going to happen. Tänä kirkkaana sunnuntaina esittelen teille yhden Suomen kirkkaimmista startup-yrittäjistä, kansainvälisen tason markkinointigurun ja Advance B2B:n toimitusjohtajan Paavo Laaksosen.
Poikkeuksellisen piinkova pehmoporukka
Advance B2B on poikkeuksellinen yritys. Sen takana on muitakin huippuammattilaisia, kuten Mikko Seppä. Heistä paistaa yhdessä tekeminen henki, jota ovat onnistuneet levittämään asiakkaisiin asti. Pienimuotoinen urputuskaan ei tunnu tuolloin epämiellyttävältä, kun tietää sen saavan arvostavan ja oppimismyönteisen vastaanoton.
Ehkä tämä on se suurin tekijä, joka Paavosta välittyi minuun ensitapaamisella: kyky ottaa mukaan. Olen kuullut hänestä paljon (ja itsekin kokenut jonkin verran) asiakkailta, työntekijöiltä, ulkomaisilta kumppaneilta ja kilpailijoilta. He puhuvat Paavosta erittäin kauniisti, eikä vähiten siksi, että tunne lienee molemminpuolinen.
Paavo osaa ottaa kaikki osapuolet mukaan matkalleen siihen markkinoinnin ihmeelliseen maailmaan, jossa menneisyydestä on jäljellä vain tämä sanaparsi. Suurin muutos markkinoinnissa on aidosti jatkuvan oppimisen tarve. Kyse ei missään nimessä ole vain teknologiasta, vaan ennen kaikkea ihmisestä ja sen toiminnan ja tarpeiden ymmärtämisestä. Tähän Paavo inspiroi ihmisiä ympärillään.
Kansainvälisen tason osaamista
Minusta on hienoa, että Advance B2B on menestynyt vahvalla osaamisellaan. Se on löytänyt roolinsa strategisena kumppanina, eikä lähde haihattelemaan lillukanvarsiin. Yhteys lillukoihin säilyy kuitenkin strategiassakin.
Markkinointitoimisto ei ole vain käsipari.
Uskon Paavon putiikin siirtyvän entistä enemmän kouluttavaan kädestä pitävään rooliin. Tällä voi kuulkaas olla iso merkitys b2b-yrityksille. Mikäli näiden yritysten asiantuntijabrändit saadaan tehtyä näkyväksi osaksi liiketoiminnan kehittymistä, voidaan puhua myös markkinoinnin voimaannuttavasta roolista. Paavo tekee erittäin hyvää suomalaiselle markkinointiosaamiselle niin liiketoiminnan kuin ihmisen näkökulmasta.
Erityisesti iloitsen siitä, että Paavo oli nimetty oletettavasti kansainväliseen Hubspotin kumppanineuvostoon. (Jos et tunne Hubspotia, tutustu palvelun perusajatukseen, olet sitten markkinoija tai mikä tahansa muu asiantuntija. Sen kautta saat hyvän käsityksen liiketoiminnan kehittämisestä.) Haluan Suomen näyttäytyvän maailmalla juuri Paavon kaltaisten asiantuntijoiden kautta: parhainta osaamista maailmassa ja välitön auttamisen ajatusmaailma.
Mitä satasella saa?
Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on niin kovin suuri raha pienyrittäjälle, mutta loppujen lopuksi sillä saa aika vähän. Samalla palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.
Markkinoinnin mullistuksen myötä koneet tuottavat meille enemmän tietoa käsiteltäväksi. Satasella voisi saada tästä aineistosta valmiin raportin linkitettynä vaikka asiantuntijoiden edustamiin aihealueisiin.
Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>