Muutama sana Marista. Nyt ei marista.

Viestinnän tehtävissä on ilo tehdä töitä ihmisen kanssa, joka välittää bisneksestä ja ihmisistä, joiden avulla se tehdään. Sellainen on entinen työkaverini ja viestinnän monitaituri Mari Häyry. Juuri tänään näen Marin vastuullisuusraportoinnin projektipäällikkönä, mutta jonain toisena päivänä voisin nostaa esille melkeinpä minkä tahansa toisen osa-alueen.

Kestävää kehittymistä

Työskentelin Marin kanssa Enstolla aikana, jolloin konserniin luotiin ensimmäiset GRI-raportit. Tehän kaikki tiedätte, että GRI tulee sanoista global reporting initiative ja tarkoittaa sitä yhteistä “standardia” (kyllä, lainausmerkeissä, standarditietoiset ystäväni), jonka pohjalta kestävää kehitystä raportoidaan. Ensimmäisessä vaiheessa se tarkoitti Enstolla joka toinen vuosi tuotettavaa raporttia, jonka luomisessa Mari oli vahvana vaikuttajana. Mari toi olemuksellaan, ammatillisella etiikallaan ja ennen kaikkea osaamisellaan vastuullisuuden osaksi konserniviestinnän arkea.

Yhteiskuntavastuusta raportoidaan erittäin tiiviissä yhteistyössä muiden osastojen ja sidosryhmien kanssa. Työhön pitää osallistaa laatuosaston lisäksi esimerkiksi johto, tuotanto, myynti, henkilöstö ja omistajat. Mari otti mukaan myös asiakkaat ja toimitti juttuja asiakaslähtöisesti ja kiinnostavalla tavalla. Hän oli toimittanut myös asiakaslehteä, ja hänellä on muutenkin journalistinen ote työhönsä, joten lopputulos oli senkin ansiosta varsin luettava ja myyvä setti asiaa.

Kyllä vain. Mari puhuu mielellään asiaa. Olennaista yhteiskuntavastuun raportoinnissa olikin luoda mittarit, joiden avulla työtä raportoitaisiin. Mari osasi  nähdä, mikä olisi olennaista vielä muutaman vuoden päästä ja sen, mikä aidosti kuvastaa vastuullisuutta. Yksittäisten indikaattorien nostaminen raporttiin markkinoinnin nimissä ei sovi Marin intresseihin.

Yhteistyökykyinen kaikilla kielillä

Mari näkee vaivaa siihen, että löytää yhteisen kielen muiden ammattilaisten kanssa. Ei se minunkaan kanssani varmaankaan ihan heti syntynyt. Hän pyrkii löytämään yhteyden erilaisten ihmisten välillä, jolloin häneen on helppo turvautua vaikeissakin asioissa. Uskon enstolaisten muissakin maissa ottaneen mielellään yhteyttä häneen, sillä hän tuppasi kyllä sekä selvittämään että selittämään asiat perinpohjaisesti.

Aika usein insinöörille pitää selvittää ja selittää asioita.

Viestinnän osa-alueista läheisimmältä Marille tuntuvat olevan juuri vastuullisuusviestintä ja tietenkin siihen luontaisesti liittyvä talousviestintä. Mari ymmärtää monimutkaisia liiketoiminnan kokonaisuuksia ja onnistuu yhdistämään esimerkiksi taloudelliset tunnusluvut niihin liittyviin tarinoihin. Mihinkään hölynpölyyn hän ei sorru, eikä suostu ns. venyttämään totuutta. Tämä helpottaa työskentelyä Marin kanssa, sillä hän on myös työkaverina varsin rehti ja luotettava. Sellainen, jonka tiedät toivovan parastasi.

Potkua perinteikkääseen pankkialaan

Myöhemmin Mari on siirtynyt viestintätehtäviin pankkialalle. Olin tästä siirrosta todella iloinen, onhan Marilla osaamista sekä alasta että vaadittavista tehtävistä. Perinteinen ala on täynnä jäykkiä rakenteita ja hankalia kielikoukeroita. Samanaikaisesti alalle on tullut ketteriä uudistajia ja uskaliaita digitalisaation hyödyntäjiä.  Mari kuuluu ehdottomasti jälkimmäisiin ja on siksi omiaan kehittämään liiketoimintaa myös viestinnän avulla.

Itse asiassa tätä kirjoittaessani mieleeni muistui, että minähän hain itsekin kyseistä tehtävää. Toitotin itselleni, että olin varmasti liian hyvä tai kallis, kunnes kuulin Marin saaneen paikan. Mieleni teki soittaa rekrytoivalle esimiehelle ja kehua erinomaisesta valinnasta. Todellakin, todellakin palkkaisin itsekin mieluummin hänet kuin itseni. Niin paljon minä Mariin uskon! 😉

Tutustu Mariin LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Viestinnän ammattilaisen palveluita ei luvalla sanoen kovin paljon voi satasella saada. Mutta käyttöoikeuden jo tehtyyn aineistoon voisi hyvinkin tarjota satasella. Esimerkiksi vastuullisuusviestinnän saralla se voisi olla projektisuunnitelma ja raportin sisältösuunnitelma. Käsi sydämellä, tarvitseeko niiden olla yksinoikeudella yrityksesi omaisuutta?


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>