Me ja Nanna yhdessä

Tänään olen lähdössä matkalle Ouluun pienten cheerleadereiden kisamatkalle. Mukanani on kaksi vastuullista huoltajaa, joista toinen on entinen työkaverini Enstolta (toinen entinen koulukaverini). Luvassa on siis hauska viikonloppu, kun mukana on päivän SataSella Nanna Sundman.

Henkilöstön kanssa

Kun työskentelin Enstolla, Nanna vastasi henkilöstön kehittämisestä. Koska minä  puolestani lämpenin sisäisestä viestinnästä, teimme paljon yhteistyötä. Nannan kanssa se oli äärimmäisen helppoa. Hän sujautti sujuvasti sanomansa kirjoittamiini juttuihin ja veti vakuuttavasti läpi vaikeammatkin pienet projektit (ihmisen mittapuulla ei meillä niitä isoja töissä ollutkaan). Häneen saattoi luottaa.

Liian moni HR-toiminnossa edustaa edelleen sitä vastakkainasettelun ajatusta. Tiedättehän sen, jossa HR näennäisesti pyrkii kehittämään henkilöstöä, mutta lähtökohtana on aina yrityksen etu? Näin ei ole Nannan kanssa. Hän ymmärtää sen, että ammatillisessa kehittymisessä saa ja pitää näkyä työntekijän omat intressit, ja niiden ei tarvitse olla ristiriidassa yrityksen tavoitteiden kanssa. Tämän yksilölähtöisen näkemyksen vuoksi olin äärimmäisen iloinen kuullessani Nannan seuraavasta urasta hr-tehtävien jälkeen.

Esimiehenä ihminen

Nanna siirtyi joku aika sitten (kuka näistä kuukausista tietää) asiakaspalvelupäälliköksi. Hänellä on johdettavanaan (kaiketi) kansainvälinen tiimi asiakaspalveluhenkilöitä ja siis vastuullaan sekä työntekijöiden että asiakkaiden hyvinvointi. Nanna oli varmasti erinomainen valinta tähän tehtävään.

Kun työntekijästä pidetään huolta, asiakaspalvelu henkii työniloa.

Uskon, että Nanna on esimiehenä hyvä esimerkki ihmisestä, joka välittää tiiminsä kehittämisestä. Hänellä on riittävät tiedot ja taidot tiimi(läiste)nsä osaamisen kehittämiseen ja halukkuus panostaa siihen.  Liiketoimintalähtöisenä ammattilaisena hän ymmärtää hyvinvoinnin arvon myös viivan alla.

Tutustu Nannaan LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

.Esimiestyö ja henkilöstön kehittäminen eivät aina kulje käsi kädessä. Valitettavasti. Tähän voisi kehittää käytännönläheisen sparrausverkoston, jonka osallistumismaksu on luonnollisesti satasen vuodessa.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>