Marian matkassa digipalveluihin

Osallistuin tänään toimittajille suunnattuun koulutustilaisuuteen, ns. VM-Akatemiaan. Yhden puheenvuoron piti Maria Nikkilä, tietohallintoneuvos valtiovarainministeriöstä.

Konkretiaa kansalaisille

Maria työskentelee JulkICT:ssä ja käy usein puhumassa digitalisaatioon liittyvistä aiheista. En ihmettele, sillä yhteen pieneen naiseen on tiivistynyt rekkamiehen verran osaamista ja käytännön kokemusta aiheesta.

Palveluita kehitetään ihmisen elämäntilanteiden kautta.

Olen tutustunut suomi.fi-käyttöliittymän uudistettuihin palveluihin ja niiden kehittämiseen monessa yhteydessä. Hienointa Marian ja hänen tiiminsä työskentelyssä mielestäni on, että palveluita on sekä kehitetty että tuotu esiin ihmisen erilaisiin elämäntilanteisiin.

Yhtenäinen suomi.fi tarjoaa näkymän kansalaiselle, yritykselle ja viranomaiselle, ja sitä kautta pääsee viranomaisten palveluihin. Maria tietää palvelun tarjoavan monelle ja paljon, mutta ei lupaile julkisesta hallinnosta digitalisaation keihäänkärkeä. Pihtiputaan mummo ei välttämättä saa elinaikanaan Kela-korvauksia tekoälyvirkailijalta (ellei sitten käytä Beroccaa tai jotain muuta ihmeainetta).

Kädet kattoon, Suomi! \o/

Marialla on lämmin esiintymistyyli, ja hän tuo työtään esille innostavalla tavalla. Hän jakaa puheenvuoroissaan kunniaa muillekin ja kertoo ylpeänä myös oman ja tiiminsä työn tuloksista. Saa omista duuneistaan olla ylpeä, varsinkin jos tekee hienoja juttuja ja parhaimmillaan jopa hienompia kuin muissa maissa.

Jo se, että meillä on nyt yhtenäinen tapa koota julkiset palvelut, on käänteentekevä mullistus. 28.000 julkista palvelua! Ennen emme edes tienneet niiden määrää saati laatua.

Hyvä, Maria. Jaksaa, jaksaa, painaa, painaa.

Tutustu Marian osaamiseen LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Digitalisaation mahdollistama tehokkuus voi näkyä myös palveluiden hinnoittelussa. Jos yritys saa nyt anottua satasella kaksi aputoiminimeä (tai ei  ihan ehkä), niitähän irtoaa kohta kymmenen. Ties mitä kaikkea sitä sitten tuleekaan anottua, kun halavalla saa.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>