Laura myy ilon ja avun kautta

Sosiaalinen myynti on kasvava osaamisala. Yksi sen alan osaajista on päivän SataSella Laura Pääkkönen. Jos et tunne häntä vielä, kannattaa ehdottomasti tutustua.

Sosiaalisen myynnin kuuma nimi

Olen saanut kommentteja valinnoistani SataSelloiksi. Kyseessähän ei ole mikään top 100 -lista tai edes sata minua eniten koskettanutta henkilöä, vaan sata enemmän tai vähemmän satunnaista ihmistä, jonka kanssa olen kohdannut enemmän tai vähemmän. Lauran kanssa olen kohdannut vain kerran tai kaksi nokatusten työskennellessäni Inforilla, mutta onneksi nykyisin voi pitää yllä ammatillisia verkostoja muutenkin kuin nassutusten. Niin ja se kritiikki, jota välillä olen saanut valinnoistani, on liian “helppojen” valintojen esittely. No, Laura on juuri sellainen “helppo” valinta, varma SataSella.

Viikonlopun teemaan sopien (huomaan kirjoittavani yrittäjistä etenkin viikonloppuisin) Laura on yrittäjä. Hän valmentaa yritysten työntekijöitä jakamaan osaamistaan, siis myymään. Hän on perustanut Facebookiin ryhmän SocialSellingFi, jossa on liki tuhat asiantuntijaa jäseninä. Ryhmään liittyminen ja tietysti Lauran juuri ilmestyneen kirjan lukeminen tarjoavat hyvän alun sosiaaliseen myyntiin. Lauran lähestymistapa on kuitenkin siitä mielenkiintoinen, että se sopii melkeinpä yhtä hyvin myös kokeneille kettusille.

Kun ihmisen kohtaa riittävän läheltä, ei lähtötasolla ole väliä. Jokainen kehittyy.

Laura on erinomainen esimerkki siitä, että säntillisellä työllä pystyy saavuttamaan asemaa omalla osaamisalueellaan. Lauralle se on sosiaalinen myynti. Hän työskenteli ensin aiheen parissa, kunnes heittäytyi yrittäjäksi ja alkoi kouluttaa asiantuntijoista myyjiä. Hänen kohdallaan se ei kuitenkaan tarkoittanut myyntikoulutusta tai myy, myy, myy -myyntikilpailuja, vaan pitkäjänteistä työtä oman asiantuntijabrändin tuomiseksi esille. Hän on itsekin lunastanut asemansa ihan tavistyöntekijästä alansa huipulle. Tämä on vieläpä tapahtunut hyvin nopeasti, ehkä parin vuoden aikana. (No, aikaa yleensä on turha ruveta miettimään, kun pieleen se menee kuitenkin.)

Ilo auttaa

Jos olet tavannut Lauran tai nähnyt edes kuvia hänestä, tulee varmasti ensimmäisenä mieleen hänen kyliemäisen leveä hymynsä. Koko Lauran olemuksesta tulee fiilis, että hän haluaa auttaa ja että hän viihtyy työssään. Hän on suomalaiselle “sopivan jenkkityylinen” eli iloinen, avoin ja positiivinen, mutta ei lainkaan cheesy. Hän sopiikin kouluttajaksi niin nyreälle johtoryhmälle kuin uuden ajan duunareille ja voimaannuttaa jokaisen, joka antaa asialle mahdollisuuden. Vaikka Lauran valmennuksen näkisi myyntikoulutuksena, se tekeekin hyvää myös työhyvinvoinnille, kun asiantuntijat löytävät oman merkityksensä asiakkaiden auttajina.

Laura on niitä ihmisiä, jonka suusta ei (toivottavasti) kuule hölmöyksiä, kuten “suutarin lapsella ei ole kenkiä”. Hän on omalla työllään osoittanut, mitä sosiaalinen myynti tarkoittaa käytännössä. Hän viestii aktiivisesti ja määrätietoisesti eri kanavissa,  ottaa kantaa ja tuo esiin omaa persoonaansa. Lauraan on siis helppo tutustua jo etukäteen, jolloin ns. tietää mitä saa. Häntä on helppo lähestyä ja useat tiet tuntuvat löytävän perille. Näin häneltä ostaminen on tehty miellyttäväksi.

Pieni investointi Lauraan kantaa kauas asiantuntijan uralla ja liiketoiminnassa.

Tutustu Lauraan LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Lauran kohdalla mietintä on helppo. Sillähän irtoaa kirja ja näemmä kolmekin (!) ja kaupan päälle (ilmainen) sisäänpääsy FB-ryhmään.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>