ICE Jani auttaa

Olen työskennellyt kohta 1,5 kk uudessa työpaikassani. Minulla ei vieläkään ole kaikki työvälineet ja yhteydet kunnossa. Olen alkanut arvostaa enemmän ja enemmän toimivaa ict-tukea. Mielessäni on siis sukulaismies Jani Ranta.

Pelit ja vehkeet perehdytykseen

Nyt pitää muistaa, että siitä on jo kymmenen vuotta, kun aloitin Enstolla. Silti muistan vieläkin sen mahtavan tunteen, kun sain koneeni ja pääsyn esimerkiksi sähköiseen yritysesitykseen ja henkilöstölehtiin jo ennen työsuhteen alkua. Wau, mikä luottamuksen osoitus. (Vinkkinä muillekin yrityksille: Perehdytys alkaa jo ennen työsuhteen alkua.) Koneen asensi ja toi kotiini tuolloin siskoni mies Jani, joka työskentelee yhä Enston ICT-osastolla.

Toimiva ICT-tuki ei ole mikään itsestäänselvyys ainakaan minulle tai ainakaan enää. On aivan eri asia saada “Jani paikalle” kuin yrittää selittää asiaa palvelukeskukseen, jossa kirjuri ottaa tiketin vastaan ja ohjaa sen eteenpäin. Ei, se ei ole verrattavissa edes siihen, että helppari ottaa etäyhteyden koneellesi. Rakkaat suuryritykset, älkää ikuna luopuko paikallisesta ict-tuesta ja panostakaa heidän osaamiseensa. Kysykää mallia Enstolta.

Kokemus tekee kivan

Jani on työskennellyt Enstolla jo pitkään. Hän on nähnyt lukuisia järjestelmäprojekteja ja ottanut vastaan uusia työtehtäviä. En ole koskaan kuullut hänen valittavan näistä uusista työtehtävistä. Välillä ne ovat toki olleet mukavuusalueen ulkorajoilla, mutta aina opittavissa.  Hän onkin hankkinut poikkeuksellisen laajan osaamisen kansainvälisen konsernin järjestelmäympäristöstä niin toimistossa kuin tuotannossa.

ICT-jamppoja on kaikenlaisia. Monesti heidän sosiaaliset avunsa ovat vähintäänkin rajalliset. Jani sen sijaan on työskentelyotteeltaan enemmän kuin yksikään näkemäni ict-asiantuntija. Hänen kanssaan on mukava työskennellä juuri sen vuoksi, että hän on niin avulias ja innokas selvittämään asiat. Työkaverina Jani onkin erittäin pidetty.

Luottopelaaja on tiimipelaaja,

Jani on perustanut ammattitaitonsa osaamisen ja asenteensa lisäksi myös laajalle verkostolleen kansainvälisessä yrityksessä. Muistan useamman kerran, kun ulkomainen kollegani ihasteli Janin työskentelyotetta. Hän on onnistunut säilyttämään ammattimaisen otteensa työhön ja vekkulin hilpeän nokkeluutensa, jonka on välittänyt lapsiinsakin. No, pääsinpäs mainitsemaan ne rakkaat murusetkin, joiden kasvattaminen kuitenkin on se Janin suurin onnistuminen. Isänsä kautta lapset ovat saaneet hyvän esimerkin suomalaisesta ammattilaisuudesta sekä työn ja perheen yhteensovittamisesta.

Tutustu Janiin LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

ICT-palveluita on kilpailutettu viime aikoina erittäin rajusti. Samalla tekijöitä riittää, ja laskutus perustuu kaikkeen muuhun kuin asiakkaan saamaan arvoon.  Ehkä satasella kuukaudessa saakin sen turvallisuuden tunteen, jonka ict-ammattilaisen läsnäolo tuottaa.


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>