Erjan värikäs humaus

Julkishallinnon hankkeet voivat välillä olla monimutkaisia, etäännyttäviä tai puuduttavia. Vaan näin ei ole, kun niitä on kehittämässä markkinointiviestinnän ammattilainen. Hän kohtaa kansalaisen ja tarkastelee asiakaskokemusta tämän vinkkelistä.  Tällainen on päivän SataSella Erja Lohikoski. Hän tuo väriä ja voimaa julkishallinnon viestintään.

Kansalaisesta asiakkaaksi

Erja työskentelee Suomi.fi-portaalin kehittämiseen liittyvän viestinnän, markkinoinnin ja tapahtumatuotannon parissa. Suomi.fi koskee jokaista suomalaista yritystä, yhteisöä ja ihmistä. Melkoinen kohderyhmä. Siksi on tärkeää, että mukana on viestinnän ammattilainen, joka ymmärtää palvelun merkityksen yksilön kannalta ja osaa kuvata toiminnot palveluna ihmisen silmin. Tämä onnistuu Erjalta henkilökohtaisella ja ammattimaisella tavalla.

Ihminen ei saa kadota.

Asiakaskokemus ja palvelumuotoilu koskevat myös kansalaispalveluita. Suomi.fi on suhteellisen selkeä palvelu, jonka edut ovat helposti ymmärrettävissä. Näin ei kuitenkaan ole kaikkien hankkeiden ja palveluiden osalta. Erja pystyi kertomaan Suomi.fi-palvelun edeltävästä hankkeesta, ns. KaPasta eli kansallisesta palveluarkkitehtuurista aivan yhtä kiinnostavalla kansankielellä. Minusta on hienoa, että kansalainen nähdään asiakkaana, jonka erilaisiin elämäntilanteisiin tarinankerronta nivoutuu.

Humauttavaa tunnelmaa

Valtiovarainministeriö järjestää keväisin Keväthumaus-nimistä tapahtumaa digitalisaation teeman ympärillä. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2016. Edellisen kerran humahti maaliskuussa 2017. Erja on ollut molemmilla kerroilla tapahtuman moottorina, kun Messukeskuksessa on kohdannut tuhatpäinen yleisö voimaantumaan kaikkia koskettelevan teeman ympärillä. Erjalla on erinomainen taito suunnitella tilaisuuden kohderyhmää kiinnostavaa ohjelmaa. Sen avulla tapahtuma saadaan “myytyä” (oli se sitten ilmaistapahtuma tai ei) ja oikeat ihmiset paikalle.

Ohjelmasisältö on kuitenkin vain alkusoittoa onnistuneelle tapahtumalle. Paljon suurempi osuus on tunnelmalla, jonka luomisessa Erja on aivan ehdoton kuningatar. Hänen kanssaan on mukava olla niin tapahtuman järjestäjänä kuin osallistujana. Kun hän pitää huolta isoista linjoista ja pienistä yksityiskohdista, osallistujat voivat keskittyä nauttimaan tunnelmasta.

Tutustu Erjaan LinkedInissä

Mitä satasella saa?

Koska alan vähitellen ymmärtää, kuinka vähän ymmärrän rahan päälle, pohdin jokaisen asiantuntijan osalta, mitä hänen alallaan satasella saa tai voisi saada. Minua nimittäin hieman nyppii se, että satanen on toki suuri raha, mutta sillä saa aika vähän. Ja palveluntuottajalle jää kulujensa jälkeen vain pieni osa laskutettavasta summasta käteen.

Keväthumaus on ilmainen tapahtuma. Sen jälkeen voisi järjestää illallisen, jossa osallistujat ällistyttävät vispauksillaan ja keikauksillaan. Ja koska tämä kuitenkin on minun juttusarjani, on illan isäntänä hulmuavan Erjan rinnalla lempeän tyyni Stefan, se “mun Stefaan”. 


Suomalaisen on usein vaikea nähdä itsensä positiivisessa valossa tai ainakaan tuoda sitä esille. Siksi päätin Suomen juhlavuoden kunniaksi nostaa esille sata suomalaista osaajaa. Valtaosa juttusarjan henkilöistä on entisiä tai nykyisiä työkavereitani, kumppaneita tai muuten tuttuja työelämästä. Henkilöbrändeistä innostuvana hörhelönä haluan kuitenkin tuoda esiin myös sellaisia ihmisiä, joita olen tavannut vain sosiaalisessa mediassa. Keskiössä on suomalainen asiantuntija, SataSella, joka suomalaisen avarakatseisuuden periaatteiden mukaisesti voi edustaa mitä sukupuolta tahansa. Esittelyjä julkaistaan päivittäin sadan päivän ajan. Viimeinen SataSella julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Katso kaikki SataSellat >>