Decotikki sai Tiimikaverin

Yrittäjän elämä vie välillä yllättäviin suuntiin. Näin kävi porvoolaiselle yrittäjäpariskunnalle kesällä 2020, kun eteen tuli mahdollisuus ryhtyä brodeerausyrittäjiksi, kun Decotikin liiketoiminta oli kaupan.

Korona oli ollut meille poikkeuksellisen raaka, olihan liki kaikki joukkuetoiminta tauolla monen kuukauden ajan. Siispä aiempien verkkokauppojen Cheer.fi ja Jefu.fi sekä näiden myymälätoiminnan hetkellinen alasajo oli todellisuutta.

Aikaa jäi kehittämiselle, sillä emme lomauttaneet pientä henkilöstöämme. Toisaalta huomasimme nopeasti, että lamautunut myynnillinen tilanne ei tuonut mielelle sellaista ”rauhaa”, jota luulisi.

Epävarmassa tilanteessa mieli ei aina taivu kehittämismoodiin.

Samassa panostimme kasvuun. Uskoimme sihen, että yrittäjyys vaatii rohkeutta myös vaikeina aikoina ja että riskinotto saattaa kannattaa. Maailman mittapuulla puhuimme kuitenkin aika suomalaisista varovaisista riskinotoista. Emmehän me olleet perustamassa täyden palvelun ravintolamaailmaa vuoristoradan huipulle.

Ihan tylsillä ideoilla menimme siis. Brodeeraus- ja painatusbisnes valikoitu meille sopivaksi, sillä olimme jo saaneet alkutuntumaa seura- ja joukkuevaatteista cheerleadingin ja amerikkalaisen jalkapalloilun parissa. Itse asiassa yllätyimme, kuinka suosituksi seura-asut osoittautuivat.

Ehkä yhteisöllisyys kasvoi koronan aikana.

Vielä ei voida sanoa, kannattiko riskinotto. Siitä voimme kuitenkin olla varmoja, että mikäli olisimme jättäneet tämän myynnissä olleen perheyrityksen liiketoiminnan ostamatta, se olisi jäänyt harmittamaan ennemmin tai myöhemmin.

Yleensähän sitä ihminen harmittelee lähinnä tekemättä jätettyjä siirtoja kuin tekemisiään. Tekemisistä sentään aina oppii ja ne vievät eteenpäin.

Nyt olemme siinä onnellisessa asemassa, että olemme yrityskaupan myötä saaneet ”valmista” osaamista ja asiakaskuntaa ja samalla pystyneet palkkaamaan uusia työkavereita. Tämä käsityöläisammatti on vahvasti sidottu työvoiman osaamiseen.

Olemme jo lyhyessä ajassa onnistuneet luomaan kisälli-mestari-mallia, jossa jokaisella on roolinsa tuotannossa: yksi tekee timanttisia brodeerauskuvia, toinen osaa löytää valmiit kuvat olemassa olevasta 8000 kuvan mallistosta.

Ja kyllähän suomalainen osaa, kun vain uskaltaa aloittaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *